מוטרדים ממחשבות? בואו לקרוא על טיפים להתמודד בעזרת מדיטציה

מוטרדים ממחשבות? בואו לקרוא על טיפים להתמודד בעזרת מדיטציה

מדיטציה היא תרגול מנטלי שנועד לאפשר לאדם לפתח מצבי תודעה שלוים, חשיבה בהירה ואיזון נפשי. היא מסיעת להפחתת לחץ, מתח, חרדה, דיכאון, כאב, כעס ועוד. בנוסף בתרגול מסור לאורך זמן היא משחררת מסבל לצמיתות. כלומר, היות והמדיטציה היא תרגול מנטלי אישי שהאדם מבצע בכוחות עצמו למול עצמו, בין אם יהיה בגפו ובין אם יתגלה בנוכחות אחרים.

הטכניקות השונות למדיטציה רבות מאוד, והן התפתח במקביל, חלק בהשארת האחרות וחלקן באופן עצמאי בתרבויות שונות בעולם, לכל המאוחר מאז העת העתיקה.
המכנה המשותף של כל הטכניקות השונות הן הוא היותן תרגול מנטלי אישי שהאדם מבצע בכוחות למול עצמו, בין אם יהיה בגפו ובין אם יתרגל בנוכחות אחרים.

בעולם המערבי מדיטציה נחשבת לכלי לשיפור מצב בריאותי פיזי ונפשי. קיימים מחקרים המצביעים על מתאם בין תרגול לבין שיפור יכולות מנטליות שונות, כגון יכולת ריכוז, יכולת המוח, ויסות רגשות ועוד. ישנן לא מעט שיטות שהתפתחו לאורך השנים בכל רחבי הגלובוס. על כל  אלו ועוד תוכלו לקרוא במאמר שלפינכם.

מדיטציה היא תרגול מנטלי שנועד לאפשר לאדם לפתח מצבי תודעה שלוים, חשיבה בהירה ואיזון נפשי. היא מסיעת להפחתת לחץ, מתח, חרדה, דיכאון, כאב, כעס ועוד.

פסיכולוגיה חיובית

עד לא מכבר התמקדה הפסיכולוגיה הקלינית-מערבית באבחנה ובטיפול במחלות נפש. רק לאחרונה הופנה יותר תשומת לב גם להבנה וטיפוח של בריאות נפשית חיובית בכלל ורגשות חיוביים בפרט. עם זאת, כבר למעלה מ-2500 שנים עוסקות מסורות עתיקות בטיפוח מצבים של רווחה נפשית, כמו גם זיהוי וטיפול בעיות נפשיות. הדבר בא לידי ביטוי בתרגולים שונים לפיתוח ולטיפוח רגשות כמו אהבה וקרבה.

וכך אחת השיטות שניתן לראות בהן שצברה פופלאריות וחדרה לתחום היא מדיטציית ‘אהבה חומלת’. בטכניקה זו, האדם מתבקש למקד את הקשב שלו באזור הלב ולהרהר על אדם שהוא חש כלפיו חום ורגשות רכים. בשלב הראשוני הוא מתבקש להעביר ולכוון את אותם הרגשות כלפי עצמו. בשלבים הבאים הוא מתבקש להעביר את הרגשות כלפי אנשים פחות קרובים, וכך שלב אחר שלב המעגל הולך ומתחרב. המעגל יכול להתרחב כך עד כדי שיכלול גן אנשים שכלפיהם אנו חשים רגשות קשים, ואף כלפי כל היצורים החיים בכדור הארץ.

מיינדפולנס ("שימת-לב")

בשנים האחרונות שיטת המיינדפולנס צוברת פופולאריות ומחקר שבוצע על שיטה זו במהלך שהשנים האחרות. המונח עצמו מגדיר הן את התרגול והן מצב תודעה כללי. כתרגול מדיטציה, ניתן להגדיר את המיינדפולנס כלימוד הכוונת תשומת הלב לתהליכים פנימיים וחיצוניים המתחרשים ברגע ההווה. כאשר הכוונה היא למצב תודעה כללי, אזי מדובר על מודעות לרגע ההווה, כך שכל התרחשות חדשה נחווית בסקרנות ובהתפעמות כאילו זו הייתי הפעם הראשונה.

כיצד נראה תרגול מדיטטיבי בשיטת המיינדפולנס? בשיטה זו האדם יושב זקוף ומנסה לכוון את הקשב שלו לעוגן מסוים, לרוב לתהליך הנשימה שלו. כל פעם שהקשב שלו מוסט לעבר מחשבות ותחושות שעולות, על המתרגל לחזור, להתרכז בעוגן שלו ולהתבונן במה שהסיט אותו כאילו “מהצד”. התהליך חוזר על עצמו אינספור פעמים בכל תרגול. הרעיון הוא לקבל את תהליכי המיינד, לא לשפוט אותם ולא לרצות לפעול לפיהם. המטרה היא שאופן השליטה הזה בקשב יהיה זמין לשימוש בחיים בכלל, ולא בזמן התרגול בלבד. לפי תפיסה זו, מחשבות ורגשות הם אירועים במיינד החולפים מטבעם; אדם בעל ‘מיינדפולנס’ לא יזדהה עמם יתר על המידה וגם לא יגיב אליהם באופן אוטומטי, וכך יזכה במרחב ושהות בין התפיסה הסובייקטיבית של הדברים לבין התגובה אליהם. התוצאה היא תגובה יותר מחושבת ופחות רפלקסיבית.

לסיכום, כפי שהבנו מטידציה היא תרגול מנטלי שנועד לאפשר לאדם לפתח מצבי תודעה  שלוים. כלי זה עוזר מאוד בשחרור מצבי מועקה נפשיים כמו – לחץ, חרדה, דיכאון, כאב ועוד רבים. עם השנים פותחו לא מעט סוגי מדיטציות, אני בחרתי להתמקד בשני סוגים של מדיטציות שהכי עזרו לי – פסיכולוגיה חיובית מיינדפולנס.

בבילוגרפיה:

ויקיפדיה

אתר כללי למדיטציה

כתיבת תגובה