ADHD – מתנה או קללה?

הפרעה בריכוז ובקשב היא הפרעה נוירופסיכיאטרית שכיחה, שתחילתה בילדות וסממניה מופיעים בדרך כבר בשנים הראשונות ללימודים, אך היא קיימת בכל הגילאים. כיום ישנה עלייה במודעות להפרעה זו, אך לדעתי היא אינה מספיקה.

המחקר שעוסק בהפרעה במבוגרים הולך ומתפתח, תוך שינוי בתפיסת הפרעת הקשב, ריכוז והיפראקטיביות מהפרעה המאפיינת ילדים בלבד להפרעה הקיימת בכל הגילאים ומהווה בעצם ביטוי מוקצן של תכונה.

מה זה adhd?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית המתבטאת בקשיים בקשב, ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות, הפוגעים בתפקודו של הפרט.

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ-5%-10% מכלל אוכלוסיית הילדים בגיל בית ספר. התופעה מלווה חלק ניכר מהלוקים בה גם בגיל ההתבגרות ובבגרות.

תסמינים קליניים

הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות מתבטאות בהקשרים לימודיים וחברתיים נרחבים, בהתאם לשלב ההתפתחותי ומסגרת ההשתייכות של הילד או האדם הבוגר. האבחון נעשה לרוב בגיל בית הספר. היפראקטיביות יכולה להתבטא באופן שונה מאדם לאדם, וכן להשתנות אצל כל אדם לאורך החיים.

אטיולוגיה – חקר הסיבות והגורמים של ההפרעה:

מבחינה נוירופסיכולוגית, מדובר ככל הנראה בבעיה באזורים המצחיים בקליפת המוח הגדול.

בעיות הקשב בדרך כלל מקבלות את מירב תשומת הלב, אך לרוב הן רק חלק מהפרעה מפושטת יותר הכוללת בעיות בארגון החשיבה וביכולת ארגון בכלל, בעיות ביכולת התכנון, קשיים ביכולות הבקרה (היכולת של האדם לתקן עצמו תוך כדי פעולה), קשיים ביכולת לעצור תוך כדי פעולה ולבחון אפשרויות שונות, היכולת לשאול שאלות, נטייה לאימפולסיביות ועוד. חשוב גם לשים לב לעובדה שאישיותו של הילד והמתבגר מתהווה בצל ההפרעה הנ”ל, ובדרך כלל ישנן השלכות עליה כגון חוסר ביטחון, קשיים בהכלת תסכולים, דימוי עצמי נמוך, תחושה של חוסר מימוש עצמי ועוד.

במחקרים הגנטיים נמצא כי ההפרעה “רצה במשפחות” עם העברה בין-דורית גבוהה ביותר, הנעה סביב 75-80%. נראה כי קיימים שינויים בכמה פולימורפיזמים גנטיים, כאשר מדובר בעיקר בגנים המקדדים את הנוירוטרנסמיטרים, מולכים עצביים שמעבירים חומרים כימים,  דופמין וסרוטונין, והשינוי בהם גורם לשינויים שונים במבני החלבונים הנושאים אותם והקולטים אותם במוח.

למה חשוב לטפל בadhd?

אמנם כל אדם הוא אינדיבידואל ושונה מאחד לאחד וכך גם השפעות ההפרעה. לרוב מבוגרים מתקשים למצוא את מקומם במקומות עבודה או לימודים, וזה לא נובע משום אין להם יכולות אינטלקטואלית או קוגניטיביות, אלא משום שאינם יכולים להתמיד במשימה לאורך זמן. הקושי להקשיב נובע מאי שקט ולא מחוסר עניין.

מסממניה של ההפרעה: האחת היא התנהגות פרפקציוניסטית ונוקשה שמקורה בניסיון להחזיק את הקשיים תחת מסגרת מגבילה, שתיצור ארגון וסדר מדומים. השנייה היא התנהגות כאוטית הכוללת בלבול וחוסר ארגון, אי-יציבות בין אישית, מקצועית וחברתית, נטייה לשוליים ולהתמכרויות שונות וקושי בשליטה על הרגשות עד כדי התפרצויות זעם, התפרצויות בכי ואף תוקפנות. עם זאת, ישנם גורמי הגנה, כגון יכולת שכלית גבוהה ומרכיבי אישיות חיוביים כמו כוח נפשי, מוטיבציה ויצירתיות, רבים מהמבוגרים הסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מציגים תמונה זו, אך אלו אינם מגיעים לטיפול (אלא אם הם מגיעים בשל הטיפול בילדים, או בשל משבר פתאומי בחייהם), ולפיכך קבוצה זו מוכרת פחות.

אני מאובחנת עם הפרעה זו ולאחר טיפול מתאים, בעיקר פסיכולוגי-תרפויטי, חיי השתנו והתאזנו לטובה.

עם השנים, תודות להפרעה, התפתחו אצלי יכולות כמו יצירתיות, מולטיטסקינג, יכולת עמידה בלחצים שמוציאים מאיזון ועוד. 

כך שעם טיפול מדויק ויעיל, לצד רצון המטופל להחלים, כך ניתן לשלוט בהפרעה, למזער נזקים ולחיות חיים שונים ומאוזנים יותר.

מהם סוגי הטיפול בadhd?

למרות שהמודעות להפרעה זו אינה גבוהה, ישנו טיפול מתאים ויעיל בנושא זה.

ההערכה והאבחון הם קליניים. הקריטריונים שונים באבחון מבוגרים לעומת ילדים.

לאחר האבחון הראשוני מועברים שאלונים וכלי אבחון נוספים

 מתי אין צורך לטפל במבוגר גם אם אובחנה הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות:

  • אם האדם שמח בחייו, ואם תפקודו בעבודה ובחברה טוב.

  • אם תפקודו בבית, במשפחה עם הילדים ובן/ת זוג טוב.

  • אם הוא מרוצה מהרמה המקצועית ולימודית אליה הגיע.

  • אם אינו פזיז במיוחד, אימפולסיבי, ולא חסר סבלנות וזועף.

מתי כן לטפל:

  • כאשר יש פגיעה תפקודית נרחבת ובלתי נסבלת.

  • פגיעה בהישגים אישיים, פגיעה בהישגים מקצועיים בעבודה, פגיעה בהגשמה הלימודית, פגיעה באחריות בבית ובזוגיות.

  • חוסר טיפול כשיש פגיעה תפקודית, יכול להוביל לדיכאון וחרדה, לביטחון עצמי ירוד, וסיכון גבוה יותר להתמכרויות.

טיפולי הפרעות קשב וריכוז יכולים למנוע ולצמצם פגיעה בהיבטי חיים שונים, בין היתר בדימוי העצמי, ביכולת המימוש העצמי, במצב הבריאותי, הרגשי והחברתי. ישנם מספר דרכים לטפל בהפרעה זו כמו – טיפול תרופתי, שנמצא יעיל והוא מומלץ בשילוב עם פסיכותרפיה וטיפול רב-מערכתי (הכולל את המשפחה ומסגרת הלימודים). הדרכת הורים, הינו טיפול שיכול לתת מענה לצרכים הן של ההורים והילדים.

טיפולים נוספים ישנם היום שפע של טיפולים נוספים המתאימים לילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז –  טיפול באומנויות או טיפול רגשי בבעלי חיים, ביופידבק ועוד.

לסיכום, המאמר נתן מידע כללי אודות הפרעה זו, חשוב לאתר אותה ולטפל בה כמה שיותר קודם בשביל למנוע נזקים קוגניטיביים, התנהגותיים וכו’.

כמובן שיש להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך כמו נוירולוג או רופא מוסמך (פסיכיאטר) על מנת לקבל את חוו”ד המדויק וטיפול הן תרופתי והן פסיכולוגי כאחד להתמודדות.

בביבליוגרפיה :

כיצד לאבחן ADHD הפרעת קשב על פי חוזר מנכ”ל משרד הבריאות

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות במבוגרים

ויקירפואה – פרעה בריכוז ובקשב – הנחיה קלינית

הפרעת קשב- הגדרה

בטיפולנט – ADHD – הפרעות קשב וריכוז

כללית – הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – האם ילדכם סובל מהתופעה?

ויקירפואה – הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות במבוגרים

ויקיפדיה – אטיולוגיה של הפרעת קשב

כתיבת תגובה