30% מההכנסות יתרמו למתמודדי נפש

אומנות, ציור, טיפול, תרפיה ומה שבינהם

מאמר על ציורים, תרבות, מחאות , העברת מסרים והפיכת אמנות לתרפיה

מאז שהחלו בני אדם ליצור דימויים חזותיים בציורים הם רצו כי ליצירות שלהם יהיה ערך תקשורתי כלשהו, כלומר יכולת להעביר מסר שאותו בני אדם אחרים יבינו. בימיה המוקדמים של האמנות היו אלו על פי רוב מסרים דתיים או מוסריים שהיו אמורים "לחנך" את הצופים ביצירה דרך אותם דברים שהם "אומרת". גם בימינו אנו משתמשים ביצירות אמנות בכדי להעביר מסר שיכול להיות כל דבר החל מתובנה פילוסופית ועד לעמדות חברתיות.

הסמלה, כפי ששמה מרמז, הוא העברת תוכן, מהות מופשטת כלשהי של מידע, דרך שימוש בסמלים. סמלים יכולים לקבל את משמעותם בדרכים שונות, שלעיתים יכולות להיות טבעיות (סמלים אינדקסיאליים) אך על פי רוב הם תלויות מוסכמות חברתיות. לדוגמה, מאז המצאת האימוג'י אין אדם שלא משתמש בהם כיום, ובכל שימוש בהם מועבר מסר מסוים. לא תמיד המסרים זהים.

 אמצעי הסמלה כאלו שימשו את האמנות מאז ומתמיד ובעיקר את האמנות הדתית שעשתה שימוש במדיום החזותי בכדי להעביר סיטואציות תנכיות, למשל. אך כיצד ידעו אנשים בעבר (ובהווה) כי אדם אחד המתואר בתמונה הוא ישו ואילו האיש שלצידו היא מריה? גם כאן אנו יכולים לדבר על מערכת של סמלים, מוסכמות חברתיות שאינן קיימות בדימוי עצמו אלא במערכת החברתית הנוצרת סביבו והמשמעות שמיוחסת לו מתוך זיקה אל מרכיבים תרבותיים משותפים כמו סיפורי התנ"ך והברית החדשה. במידה רבה, הצטרפות לתרבות, בוודאי תרבות עם יסודות חזותיים (מה ששנים רבות לא הייתה היהדות), כוללת הכרות עם אמצעי הסמלה שונים המשמשים את אותה תרבות בכדי ליצור משמעות בדימויים חזותיים (אך לא רק, וכאן אין ליהדות במה להתבייש).

טיפול באומנות – נגזרת של שילוב בין אמנות להעברת מסרים ותרפיה:

טיפול באמנות הוא תחום טיפולי צעיר יחסית, שורשיו נעוצים בבתי החולים הפסיכיאטריים בסוף המאה ה-18. הטיפול באמנות החל להתפתח כמקצוע בפני עצמו באמצע המאה ה-20 באירופה ובארצות הברית. המטפלים הראשונים בתחום החלו להכיר בהשפעה של העיסוק באסתטיקה על תחומים אחרים: פסיכיאטריה, פסיכואנליזה, שיקום, חינוך לגיל רך וחינוך לאמנות.

טיפול באמנות או טיפול באמנות חזותית הוא שיטה בפסיכותרפיה שבה נעשה שימוש טיפולי בטכניקות של אומנות חזותית כמו – ציור, פיסול וצילום.  הטיפול באמנות הוא אחת משיטות הטיפול בתוך תחום הטיפול באומנויות. הטיפול באמנות משלב תאוריות מסורתיות של פסיכותרפיה, טכניקות מתחום הפסיכולוגיה  ותאוריות הנוגעות לתהליכי יצירה ולמאפיינים השונים של חומרי האמנות והשימוש בהם.

כאחד ממקצועות בריאות הנפש הטיפול באמנות מיושם במקומות שונים ומגוונים, ומופנה לקהלי יעד רבים. ניתן למצוא תהליכים של טיפול באמנות בסדנאות אמנים המתמקדים בפיתוח יצירתיות.  מטפלים באמנות עובדים עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים, ומציעים טיפול ליחידים, לזוגות, למשפחות, לקבוצות ולקהילות. אין צורך בידע קודם או בכישרון מיוחד בתחום האמנות כדי להיעזר בטיפול באמנות.

מטפלים באמנות משתמשים בתהליך היצירה ובתכנים שעולים באמנות כדי לסייע למטופל להתמודד במצבי מתח, משברים וחוויות טראומתיות, ולסייע לו בשיפור התפקוד הקוגניטיבי, בשיפור יחסיו עם משפחתו וחבריו, ובשיפור איכות חייו.

 מטרת הטיפול באמנות דומה למטרת כל טיפול פסיכותרפי: שיפור ושימור הבריאות הנפשית ואיכות החיים; אך בעוד טיפול פסיכולוגי מתמקד בתקשורת מילולית, וטיפולים שונים בהבעה ויצירה משתמשים בצורות אמנות שונות, הטיפול באמנות נעזר בכלים כמו ציור, רישום, פיסול, צילום ושיטות נוספות להבעה חזותית. הטיפול נותן מענה לקשיים בתחומי החיים השונים: רגשיים, התפתחותיים, קוגניטיביים, חברתיים ופיזיים.

מטפלים באמנות לומדים להכיר את הסמלים הלא-מילוליים שבתהליכי היצירה. מטפל באמנות מסייע למטופל לזהות את המחשבות והרגשות המובעים באמנות ואת משמעותן, ובכך המטופל מגלה תובנות לגבי יצירתו ומפתח הבנה מעמיקה יותר לגבי עצמו ודרך ההתמודדות שלו עם האנשים סביבו.

שימור קונקרטי של דימויים עריכה:

בטיפול באמנות, הייצוג הפיזי של הדימויים בעבודת האמנות מאפשר שימור התכנים והמשמעויות גם לאחר סיום השעה הטיפולית. הדימויים יכולים לספר יותר ממה שהמטופל מוכן או יכול לומר. המילים עלולות להישכח, ושיחה ניתן להכחיש. תוך כדי יצירה יכולים לעלות אל המודע גם זיכרונות קדם-מילוליים. מטופלים שונים מתקשים לעיתים להחזיק רצף בין הפגישות, אך עבודות האמנות מהוות תיעוד של הנעשה ומאפשרים קשר מיידי למפגש האחרון ואפשרות לבדיקת רצף של תקופה ארוכה של טיפול, אם על ידי המטפל והמטופל יחדיו ואם על ידי המטפל בגפו. תכנים שאינם מודעים העולים בעבודת האמנות יכולים להשתמר בה עד שהמטופל מוצא את הכלים להבחין בתכנים אלו ולהשתמש בהם.

תכנים:

מטופלים מסוימים עשויים להיות "מילוליים יתר על המידה" ולהתחבא מאחורי מילים ופירושים. האמנות בתהליך הטיפול בו היא כלי המנטרל את המטופל המילולי לעשות מניפולציה ובדרך זאת לאפשר למטפל באמנות חלון אמין לעולמו, דרכו ניתן ליצור קשר אמיתי ואותנטי

העשייה האמנותית מאפשרת מימוש סימבולי של פנטזיה. פעולה סימבולית יכולה לעזור למטופל להתגבר על פחדיו כאשר הוא מעמיד במבחן את דמותו המצוירת, במקום את עצמו. בצורה דומה היא מתארת הבעה של רגשות כחלק ממשחק תפקידים דרך סימבולים כמו דמות או מסכה שיצר המטופל.

גישות בטיפול באומנות:

מקובל להתייחס לשלוש גישות בתחום, המובחנות זו מזו על ידי המקום שניתן ליצירת האמנות בתהליך הטיפולי:

  1. האמנות כטיפול – גישה זו מבוססת על ההנחה שעצם יצירת אמנות היא תהליך מרפא. היצירה ותהליך יצירתה עומדים במרכז הטיפול ומתוכם עולות התובנות הטיפוליות. גישה זו מבוססת על ההנחה שפעולה יצירתית מאפשרת העלאת תכנים מהתת-מודע ועיבודם, גם ללא עיבוד מילולי. כמו כן, מסתמכת גישה זו על רעיונות תופעות המעבר והמרחב הפוטנציאלי של הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט, שראה ביצירה דרך לביטוי העצמי האמיתי של האדם, ומכאן ליצירתיות ולבריאות הנפשית. הטיפול בגישה זו עוסק באמנות, בתהליך יצירתה ובצפייה באמנות.

  2. פסיכותרפיה באמנות – גישה זו מתמקדת בקשר הנוצר בין המטפל והמטופל. הגישה שואבת את הנחותיה מגישות פסיכואנליטיות שונות של "פסיכואנליזה של שני אנשים". מקומה של יצירת האמנות בגישה זו היא אמצעי לתקשורת, אמצעי לייצוג הקשר הטיפולי ואמצעי ליצירת העברה בין המטופל והמטפל. בגישה זו יש ליצירת האמנות משקל שונה בתקופות שונות של הטיפול בהתאם לתהליך הטיפולי.

  3. פסיכותרפיה אנליטית באמנות – גישת הפסיכותרפיה האנליטית מתמקדת ביחסי ההעברה בין המטפל והמטופל. יצירת האמנות מהווה אובייקט שלישי בחדר הטיפול ומאפשר קיום יחסי העברה גם בין כל אחד מהם ובין היצירה עצמה. גישה זו שמה דגש על ניתוח יחסי העברה באמצעות היצירה האמנותית, ועל יצירת שינוי דרך היצירה עצמה. היצירה מאפשרת שינוי במודעות, העלאת תכנים עמוקים על ידי גילומם ביצירת האמנות וביחסים בין המטפל והמטופל. גישה זו מעניקה משקל שווה ליצירה וליחסים בין המטופל והמטפל.

הציור והתרפיה הפרטית שלי:

התחלתי לצייר בגיל 13 לאחר טראומה שעברתי. הייתי מציירת מוטיבים ואלמנטים הקשורים לרגשות שלי מבלי לדעת אז. כלומר, הייתי מציירת זאב בסביבה בודדת, מציירת נופים המתארים סערות, שדים המתארים את רגשותיי ועוד. אז לא הבנתי כמה הציור הציל אותי באותם ימים. יש לציין שלא הייתי מטופלת לאחר הטראומה ולמרות זאת המשכתי בחיי.

כיום, בגיל 28, אחרי משבר אני מבינה כמה הציור עזר לי. מבלי שהבחנתי התחלתי לצייר את אותם המוטיבים שציירתי בגיל 13. בתחילת המשבר בכלל לא ידעתי שאותם מוטיבים שצוירו אז והיום מצביעים על אותן תחושות שאף פעם לא עברו עיבוד רגשי כמו שצריך.

עין רגילה לא יכולה להבין לפעמים במסר המצויר לדוגמה, עין רגילה תראה ציור של שד או מוות ויתפרש כמשהו רע, אבל זה לאו דווקא הפירוש הנכון. הפירוש הנכון עבורי, האמנית שיצרה את הציור, הוא ששד מציין פחדים וציור על מוות מסמל על רצון עז להפסיק את הסבל!

במשבר האחרון שהיה לי התחלתי לצייר בידיעה שהפעם אני מציירת את הרגשות הפנימיים שלי, לכן בחירת כל אלמנט, צבע, מיקום וכו' היה מאוד חשוב. שמתי עליהם דגש ודאגתי שהם יהיו לפעמים גם לא פשוטים לצפייה. אבל היו שני ציורים שאותם ציירתי בתחילה כציורים כואבים, ואז שיניתי אותם לציורים נעימים למרות הכאב שמתואר בתוכו.

דוגמה הכי טובה למתואר בפסקה הקודמת היא התבוננות בשני הגרסות של ציור הורד. הציור משמאל צויר לפני שנתיים שנים ומבטא בעיקרו ראש מלא בדם, המסמל כאב, הגוף השחור מסמל את חוסר התקווה ואמונה שלי באותם ימים. לעומת זאת, הציור הימני צויר השנה וניתן לראות את ההבדלים ביניהם. קודם כל מצבי השתפר מאד, חזרו לי התקווה והאמונה שקצת אבדו, ומאוד רציתי להנציח את על הציור. גוף האישה לא שחור, אלא ירוק וזאת כי הצבע הירוק מסמל גדילה, צמיחה. ראשה של האישה עדיין מתואר עם סבל, אבל נסבל. גם העץ הוא סימן של חיים וצמיחה. המוטיב המשמעותי לדעתי בציור הימני הוא קרני השמש שבעצם מסמלות עבורי תקווה, צמיחה, התחדשות ושאני יכולה להשתקם.

ביבליוגרפיה:

טקסטולגיה -אמצעי הסמלה באמנות

ויקיפדיה 

 

 

אמנות

11 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

לעוד מידע או ליצירת קשר

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

שינוי

שינויים בחיים

שינוי הוא מצב שדורש מאתנו לעבור ממצב ידוע ובטוח למצב של חוסר וודאות, לפעמים מתעוררת גם תחושה של חוסר שליטה. שינוי הוא

מחאה

ציור כמחאה

עד להמצאת המצלמה לציורים משום שהם היו המדיה הפופלארית לעשיית תמונות. הציורים שצוירו בעבר בעיקר עסקו בהנצחת האדם, סגנון הפורטרט (דיוקן) או

איך לצייר

איך לצייר באקריליק – 5 טיפים

צבע אקריליק הוא צבע מהיר-התייבשות הכולל פיגמנטים שעורבבו בתחליב רזין אקרילי. צבעי אקריליק ניתן לדלל במים, אך כאשר הצבע מתייבש הוא הופך

דילוג לתוכן